vrijdag 4 januari 2008

Begynnelsen :o)


Hey lieve mensjes daar in de Lage Landen!

Een blogje speciaal voor jullie, over het wel en wee in het Hoge Noorden. Ik ben intussen een week hier, Tomek is net terug naar La Belgique vertrokken. De afgelopen week is eigenlijk voorspoedig verlopen. Afgezien van het warme welkom in de haven van Oslo dan toch...

Na een vermoeiende bootreis van acht uur reden we de boot af en werden stante pede doorgestuurd naar de douane. Wij dachten dat het ging over het emigratie-element van ons verhaal, en dat ze wilden kijken of we geen nieuwe electronica enzo meesmokkelden maar dat interesseerden die mannen blijkbaar geen zier. Onze dozen en tassen zijn onaangeroerd gebleven, maar terwijl wij in een klein kamertje aan de praat werden gehouden door een allervriendelijkste Noor, hoorden we zijn compagnons onze auto helemaal uit- en inelkaar schroeven. Uit hun vragen en blikken was intussen meer dan duidelijk geworden dat ze op zoek waren naar Drugs uit de Lage Landen, want "in België, daar gebruiken ze toch heel veel drugs he?" Erhhhh... ja hoor. Het lollige was dat ze niet eens met honden ofzo zochten, dus het leek me sowieso een verloren missie. 
Maarrr het moet gezegd: nog nooit zo'n sympathieke douane-beambten ontmoet!

Een dik half uur later konden we dan toch de haven uitrijden, op zoek naar de kamer die ik de komende maand zou gaan huren. Vrij snel gevonden, in een collectief met een Belg, enkele Nederlanders en een paar Noorse meisjes. Vlakbij het stadscentrum en mooi verzorgd met een grote keuken en twee badkamers :) Mij hoor je niet klagen!
Officiële ondernemingen waren uit den boze, gezien de feestdagen, dus hebben we daar uitgebreid van genoten. Nieuwjaar hebben we in de stad gevierd, om twaalf uur op Aker Brygge, Oslo Sentrum aan de fjord met vuurwerk dat om onze benen gierde en de plechtige belofte dat we onze onderneming met glans en glitter zullen laten slagen.

Intussen wacht ik op mijn tijdelijk Noors persoonsnummer, zodat ik me bij uitzendbureaus kan laten inschrijven, mijn noors telefoonnummer -eindelijk- kan activeren en een bankrekening kan openen. Een kamer voor de maand die hierna komt is vermoedelijk ook al in orde, dus de pret kan niet op :)

En nu heb ik dus net mijn mannetje op de grote boze boot gezet die hem terug naar het regenachtige belgenlandje gaat voeren, terwijl ik naar huis stapte door een prachtig wit park terwijl de nachvorst krakend over het land kroop... Heeeeeeeeerlijk. De tranen bevroren op mijn wangen, want het gevoel was heel dubbel. Ik was gudskjelov zo gelukkig dat ik hier bleef, dat ik niet nog eens de lichtjes van Oslo langzaam zie verdwijnen, maar tegelijk brak mijn hart toen ik onze auto met mijn lieverd in die boot zag verdwijnen... Een paar maandjes, en dan blijft hij ook in het licht van dit land. Het lange, warme zomerlicht :)

Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg!

Knuffels,











3 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou nichtje...ik wens je heel veel succes! Het klinkt alsof het allemaal wel gaat lukken, you go girl! (ik ken geen Noors). Ben benieuwd naar je volgende berichtje. Enne, gelukkig 2008!!
Veel liefs, Angelique

Anoniem zei

Hallo Ostara,
Ik heb je verhaal gelezen maar ben even het noorden kwijt wat jij in het hoge noorden gaat zoeken. Misschien lees ik in je volgende berichtjes nog wat meer over het Project Norge. Ik wens je in elk geval een heel mooi 2008 en veel succes in al je plannen.
Tot je volgende berichtje
groetjes van Marleen (modeontwerpen)

Anoniem zei

Hallo meisje,
Ik ben echt blij jou te horen en vooral omdat alles goed gaat!!!
Eerst en vooral de beste wensen, voor een gezond en liefdevol nieuw jaar. Hier gaat ook alles prima, gewoon zen gangetje he.
Ik ga zeker regelmatig eens komen piepen hoe het gaat, en zal u ook op de hoogte houden over ons Belgische weertje :{ !!!
In elk geval heel veel dikke kussen van mij en de rest van mijn gezinnetje xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nog vele groetjes Jos, Kristina & Dorcy xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx